گفت وگوهای صلح با طالبان در قطر از سر گرفته می گردد

به گزارش باتسک، احمد نادر نادری، سخنگوی هیئت مذاکره کننده صلح افغانستان، اعلام نموده است که مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان امروز سه شنبه (1 ژوئن) در دوحه از سر گرفته می گردد. انتظار می رود این هیئت که هفته ها است در کابل به سر می برد، به زودی به دوحه بازگردد.

گفت وگوهای صلح با طالبان در قطر از سر گرفته می گردد

به نقل از ایندیپندنت، مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان که در سپتامبر سال 2020 آغاز شد، همیشه با مسائل و موانعی همراه بوده و تا به امروز پیشرفت چشمگیری نداشته است.

آمریکا، ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد برای تسریع فرایند گفت وگوها پیشنهاد برگزاری نشست صلح استانبول را مطرح کردند که با مخالفت طالبان برخورد و تا به امروز برگزار نشده است.

آمریکا روز 11 سپتامبر 2021 را آخرین مهلت حضور نیروهایش در افغانستان معین نموده و کوشش ها در جریان است تا آن موقع دو طرف به تفاهم برسند.

گروه طالبان هشدار داده است که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور در نشست صلح شرکت نمی کند اما بسیاری آن را روش طالبان برای خرید زمان و آمادگی برای حملات بیشتر علیه دولت مرکزی این کشور قلمداد می نمایند.

هم زمان، حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در سخنرانی روز دوشنبه در کابل گفت که دو طرف فرایند صلح را از حالت پروژه خارجی بیرون و به یک فرایند ملی تبدیل نمایند.

او در نشستی با نام هم اندیشی صلح که به ابتکار حزب ملت برگزار شده بود، گفت که مذاکرات صلح به این دلیل تا به امروز نتیجه نداده است که صلح یک پروژه خارجی بوده است یا از نام صلح به عنوان پروژه استفاده شده است.

کرزای از دو طرف مذاکره نماینده خواست که گفت وگوهای صلح را از حالت پروژه ای خارج نمایند و آن را به یک فرایند ملی و افغانی تبدیل نمایند تا زودتر به نتیجه برسند.

حامد کرزای از این انتقاد کرد که مردم در این کشور مقابل هم قرار داده شده و این تخاصم باید هرچه زودتر به آشتی تبدیل گردد.

او گفت: صلح را به فرایند ملی تبدیل کنیم. از خود و در خاک خود بسازیم. خدا کند تحریک طالبان و حکومت ما بگویند بیا برویم به بامیان. هم هتل های خوبی داریم و هم هوای مقبول دارد و نیاز به کولر نیست.

پیش از این نیز کوشش شده است که مذاکرات صلح داخل کشور برگزار گردد اما گروه طالبان هر بار مخالفت نموده است.

مذاکرات صلح در حالی از سر گرفته می گردد که دولت افغانستان نیز در آخرین مراحل ایجاد شورای عالی دولت قرار گرفته است که انتظار می رود نقش معین نماینده ای در ترسیم نقشه راه آینده کشور ایفا نماید. شورای عالی مصالحه ملی می گوید که این نهاد تا آخر هفته تشکیل خواهد شد و بسیاری از رهبران عالی رتبه کشور از جمله چهار زن عضو آن خواهند بود.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2261

به "گفت وگوهای صلح با طالبان در قطر از سر گرفته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوهای صلح با طالبان در قطر از سر گرفته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید