چه کسانی با حوزه سلامت همراهی نمی نمایند، دشمن به دنبال جنگ روانی

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، در ابتدا گزارشی از وضعیت حوزه سلامت در شرایط کنونی جامعه ارائه داد و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

چه کسانی با حوزه سلامت همراهی نمی نمایند، دشمن به دنبال جنگ روانی

وی با عنوان این مطلب که رتبه وزارت بهداشت در پاسخگویی به سئوالات در بین دستگاه های دولتی رتبه بالایی داریم، گفت: تذکر در تاخیر به پاسخگویی را می پذیریم.

حریرچی در ارتباط با کمبود دارو در کشور، اضافه نمود: کمبود 1.5 درصدی اقلام دارویی در کشور، طبیعی است و در همه کشورها وجود دارد. چه بسا تجربه کمبود 7تا8 درصدی اقلام دارویی را در سال های گذشته تجربه نموده ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید نمود: اگر مصرف یک قلم دارو تا 8 ماه ادامه داشته باشد، ما اقدامی برای آن انجام نمی دهیم اما اگر این زمان به 4 ماه برسد، آن دارو در مراکز خاص توزیع خواهد شد.

وی اضافه نمود: کتمان نمی کنیم که در بعضی عناصر فراوری و پخش دارو، مشکل ایجاد گردیده است. اما نکته مهم این است که در اقلام دارویی فراوری داخل کمبود جدی نداریم، ولی در اقلام دارویی وارداتی، برخی پزشکان، داروسازان و مردم، انتظار دارند داروی خارجی تهیه نمایند که طبق قانون، ما موظف به حمایت از فراوری داخل هستیم و نمی توانیم همه داروهای خارجی را وارد کنیم.

حمایت ها ایده آل نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر گلایه وزیر از عدم همراهی برخی دستگاه ها در مسیر اجرای برنامه های بهداشتی و درمانی کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حمایتی که شخص رئیس جمهور و مجموعه دولت و همچنین رئیس مجلس و نمایندگان از حوزه سلامت داشتند، بی نظیر بود.

وی ادامه داد: اختصاص 3.5 میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی نشان دهنده حمایت مجموعه دولت و مجلس از برنامه های وزارت بهداشت است اما این وضعیت ایده آل ما نیست و به دلیل اینکه طرح تحول سلامت به عنوان یک دستاورد عظیم که مورد حمایت رهبری و رؤسای جمهور و مجلس است، تداوم داشته باشد، تقاضاهایی را داریم که می بایست به آنها توجه گردد.

حریرچی اضافه نمود: در این بین مجموعه ای از عوامل هستند که شاید همراهی لازم را نداشته باشند و ممکن است از دولت و یا خارج دولت باشند اما ما همچنان گلایه های خودمان را بیان می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: تجربه جهانی و همچنین تجربه کشور در سال 91 نشان می دهد که وقتی شرایط تورمی در کشور حاصل می گردد و قیمت کالاها بالا می رود و اگر رکود و رشد اقتصادی پایین ضمیمه آن گردد، معمولاً منجر به کاهش قدرت خرید خانوارها می گردد. در نتیجه خانوارها مجبور می شوند خودآگاه یا ناخودآگاه، قسمت اعظم درآمدهای خود را به هزینه های ضروری همچون خوراک و مسکن اختصاص دهند و از سایر احتیاجها کم نمایند.

وی گفت: آنچه مسلم است وزارت بهداشت قاطعانه برای تداوم اجرای طرح تحول سلامت ایستادگی نموده و از دولت درخواست همکاری بیشتری دارد.

حریرچی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت خدمات دندانپزشکی در کشور اضافه نمود: متأسفانه چهار دهک جامعه تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، از دریافت خدمات دندانپزشکی محروم بودند و فقط در حد کشیدن دندان می توانستند از این خدمات استفاده نمایند؛ درحالی که بعد از اجرای طرح تحول سلامت، ما برای افراد زیر 14 سال و مادران باردار خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه می دهیم اما همچنان درصد قابل توجهی از مردم از خدمات دندانپزشکی مناسب محروم هستند.

سودجویی در طب سنتی

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت طب سنتی و ایرانی در کشور گفت: طب ایرانی و مکمل فقط می تواند در مواردی از ناخوشی ها، اقدامات پیشگیرانه و تغییر سبک زندگی ورود کند اما متأسفانه با پدیده های جدیدی روبرو گردیده ایم که قسمت قابل توجه آن، سودجویی است.

وی شرح داد: یکی از مسائل فعلی ما در بازار طب سنتی و مکمل، موضوع بوخور توسط برخی افراد است که در طب سنتی ورد نموده اند؛ به طوری که برای انجام بوخور، 15 هزار تومان هزینه دریافت می نمایند.

حریرچی تأکید کرد: وظیفه طب سنتی و ایرانی، یاری به سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها است که در این راستا وزارت بهداشت از آنها حمایت می نماید اما با سودجویی و تخلفات مقابله می کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، یکی از شایع ترین موارد در تجویز افرادی که در این حوزه ورود نموده اند، مسمومیت با داروهای گیاهی است و نارسایی کبد بر اثر سموم حاصل از مصرف زیاد گیاهان و داروهای گیاهی تقلبی نیز مشاهده می گردد.

جنگ روانی دشمن

وی با عنوان این مطلب که دشمن می خواهد شرایط جنگی و خصوصا جنگ روانی در کشور به وجود بیاورد، اضافه نمود: می خواهند ملت را درگیر جنگ روانی نمایند، اما مردم مطمئن باشند نمی توانند برای ما بحران ایجاد نمایند.

شیر خشک به اندازه کافی در دسترس مردم قرار گرفته است

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: عبارت جیره بندی شیرخشک، از جمله مواردی است که موجب نگرانی مردم می گردد.

وی اضافه نمود: شیرخشک های وارداتی از ارزی است که متعلق به مردم است و باید برای خود مصرف نماینده استفاده گردد. لذا، رسانه ها نباید در مورد دارو و شیرخشک طوری برخورد نمایند که میزان تقاضای مردم بیش از احتیاج آنها گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 144

به "چه کسانی با حوزه سلامت همراهی نمی نمایند، دشمن به دنبال جنگ روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی با حوزه سلامت همراهی نمی نمایند، دشمن به دنبال جنگ روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید