ترامپ به کانادا برای پیمان تجاری نفتا 5 روز فرصت داد

به گزارش باتسک، پس از آن که آمریکا و مکزیک اعلام کردند بر سر مفاد جدید پیمان نفتا به توافق رسیده اند؛ دونالد ترامپ از کانادا خواست ظرف 5 روز درباره پیوستن خود به این پیمان که جایگزین نسخه قبلی نفتا خواهد شد تصمیم گیری کند.

ترامپ به کانادا برای پیمان تجاری نفتا 5 روز فرصت داد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

وزیرخارجه کانادا برای مذاکره در همین باره به واشنگتن، پایتخت آمریکا رفته تا در خصوص جزئیات جدید مذاکره کند. این سفر تنها یک روز پس از آن شکل می گیرد که مکزیک و آمریکا اعلام کردند بر سر مفاد جدید به توافقی باورنکردنی رسیده اند.

نفتا یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی که در سال 1994 میان آمریکا، کانادا و مکزیک به امضا رسیده بود مورد انتقاد شدید رئیس جمهوری آمریکا بود و خروج از آن یا امضای یک توافق نامه جدید از وعده های اصلی آقای ترامپ بود.

ترامپ بارها گفته بود که از نظر او نفتا منافع ملی آمریکا را در تامین نمی نماید و به زعم او زمینه سوء استفاده شرکای مالی آمریکا از بازار بزرگ این کشور را می دهد بدون آن که برای اقتصاد ایالات متحده فرصتی مشابه در کشورهای طرف پیمان ایجاد کند.

اکنون کانادا، سومین عضو پیمان نفتا باید تصمیم بگیرد که آیا تمایلی برای امضای مفاد نفتای جدید دارد و یا ترجیح می دهد این پیمان تجارت آزاد را ترک کند.

روز گذشته، کریستیا فری لند، وزیرخارجه کانادا گفت: مصاحبههای با مکزیک راه را برای مذاکرات مهم، سازنده و کارای این هفته ما با آمریکا باز کرد.

با وجود این، ترامپ بارها تهدید نموده که اگر با کانادا به توافق نرسد، صنعت مونتاژ خودرو کانادا را که مقصد عمده آن بازار خودرو آمریکاست، با وضع تعرفه های جدید تنبیه کند.

با وجود این کارشناسان می گویند حفظ پیمان نفتا بدون حضور کانادا راحت نخواهد بود.

هرمان لورنس، محقق ارشد موسسه سی دی هاو در تورنتو که سابقه طولانی در زمینه مناسبات تجاری میان آمریکا و کانادا دارد می گوید در جریان مذاکرت جدید میان سه کشور که به گفته او بر مبنای سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن شکل گرفته، با کانادا بد رفتاری شده است.

او می گوید کانادا در جریان این مذاکرات به انزوا کشانده شده و بسیار ناراحت کننده است که متوجه شویم آمریکا و مکزیک پشت درهای بسته مصاحبه نموده و به نتیجه رسیدند

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم گفته: مصمم است که به یک توافق منصفانه که منافع همگان ر ا تامین کند دست یابد و این روند را تا جایی که برای کانادا و کانادایی های طبقه متوسط خوب باشد با جدیت دنبال خواهد نمود.

ترامپ تهدید نموده که اگر کانادا تا روز آدینه (5 روز دیگر) در این باره تصمیم گیری نکند او تعرفه های جدیدی برای وارادت خودرو وضع خواهد نمود.

او گفته: یا تعرفه بر خودرو و یا توافق در مذاکرات... و رک و راست بگویم تعرفه بر واردات خودرو برای ما راحت تر است اما احتمالا روی دیگر سکه برای کانادا سودمندتر خواهد بود.

کانادا سالانه حدود 56 میلیارد دلار خودرو به آمریکا صادر می نماید که این رقم 20 درصد کل صادرات خودرو کاناداست. اما همزمان صنایع خودروسازی آمریکا هم به قطعاتی که در کانادا فراوری می گردد وابسته است.

آمریکا بزرگترین بازار خودرو دنیا را دارد و مقصد اصلی خودروسازان بزرگی چون فولکس واگن، بی ام و، بنز، تویوتا و هوندا است.

با وجود این ادوارد آلدن، کارشناس ارشد تجارت در شورای روابط خارجی در واشنگتن معتقد است کانادا هم اکنون در حال آنالیز این موضوع است که آیا تهدید دونالد ترامپ جدی است و یا یک بلوف برای امتیاز دریافت از کاناداست.

ترامپ بارها تهدید نموده که اگر مذاکرات نفتای جدید به نتیجه نرسد او آن را ترک خواهد نمود و بیشتر تمایل دارد که معاهده های جدید دو جانبه میان کشورش با مکزیک و کانادا عقد کند.

این در حالی است که کارشناسان می گویند ترک پیمان نفتا به این راحتی ها که آقای ترامپ گفته هم نیست چرا که تصمیم گیری نهایی در این باره با کنگره آمریکاست.

مذاکرات مجدد در خصوص نفتا، از یک سال پیش و پس از آن شروع شد که آقای ترامپ تهدید کرد در صورت تغییر نکردن شرایط پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، از این پیمان خارج خواهد شد.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی در سال 1994 (1373 خورشیدی) میان آمریکا، کانادا و مکزیک، و با هدف تسهیل تجارت و همکاری های مالی میان این سه کشور به امضا رسید.

منبع: بی بی سی

منبع: انتخاب
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 821

به "ترامپ به کانادا برای پیمان تجاری نفتا 5 روز فرصت داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به کانادا برای پیمان تجاری نفتا 5 روز فرصت داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید