وزیر خارجه سابق ایتالیا: اروپا برای حصول توافق با ایران امتیازدهی مناسب انجام دهد

به گزارش باتسک، خبرنگاران: وزیر امور خارجه سابق ایتالیا طی مقاله ای بر لزوم دستیابی به توافق هسته ای با ایران تاکید نموده و نوشت که اروپا برای حصول توافق با تهران امتیازدهی مناسب انجام دهد.

وزیر خارجه سابق ایتالیا: اروپا برای حصول توافق با ایران امتیازدهی مناسب انجام دهد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اما بونینو وزیر امور خارجه سابق ایتالیا و کمیسر سابق اروپا طی مقاله ای در خبرگزاری اینتر پرس سرویس به آنالیز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و توافق احتمالی میان طرفین پرداخت.

وی در این مقاله نوشت که این ممکن است آخرین فرصت برای دستیابی به توافقی قاطع درباره برنامه هسته ای ایران باشد چون بهای عدم توافق در این زمینه غیر قابل محاسبه است.

بونینو در ادامه نوشت: اروپا باید از زمان اندک باقی مانده برای تشویق مذاکره نمایندگان بپردازد تا موضوعات در انتظار باقی مانده با امتیازدهی مناسب حل گردد و همزمان نیز از موضوعاتی که برای توافق خوب اساسی نیستند اجتناب نمایند. اروپایی ها نیز باید همراستا با دولت آمریکا در راستای کاهش نگرانی بین المللی درباره توافق بلند مدت در زمینه هسته ای کوشش نمایند.

وی تاکید نمود: بهای شکست چه در زمینه مالی و چه در زمینه امنیتی غیرقابل محاسبه است.

مذاکرات روز سه شنبه در وین از سرگرفته می گردد و قرار است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در روزهای آینده به مذاکرات بپیوندند تا ببیند آیا توافقی درباره اختلافات بسیار حساس باقی مانده حاصل خواهد شد یا خیر.

ایران و کشورهای گروه 1+5 بیش از هر زمان دیگری به توافق هسته ای نزدیک هستند، با این حال اختلافات مهمی همچنان باقی مانده است. احتمال دستیابی به توافق در تاریخ معین شده 24 نوامبر بعید است. هر دو طرف احتمالا خواهان تمدید زمان مذاکرات هستند. اما این تصمیم مخالفت کنگره آمریکا و مخالفان توافق در ایران را تشدید می نماید.

ظرفیت غنی سازی ایران از موضوعات مهم مورد اختلاف است که به گفته دیپلماتهای غربی طرف آمریکایی با فعالیت 4500 دستگاه سانتریفیوژ در ایران موافقت نموده است. با این حال ایران باید در مقابل سازشهای بیشتری کند که کاهش گاز تزریقی به سانتریفیوژها یکی از آنهاست. طرف ایرانی به این پیشنهاد واکنش سردی داشته است، با این حال به گفته دیپلماتها در این باره وارد تبادل نظر با روسیه شده است.

ایران خواهان حفظ حدود 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ فعال فعلی است، دیپلماتها به آسوشیتدپرس گفته اند ایران اکنون با 8 هزار سانتریفیوژ موافقت می نماید اما این تعداد همچنان با عدد مورد نظر آمریکا اختلاف زیادی دارد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 847

به "وزیر خارجه سابق ایتالیا: اروپا برای حصول توافق با ایران امتیازدهی مناسب انجام دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه سابق ایتالیا: اروپا برای حصول توافق با ایران امتیازدهی مناسب انجام دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید