فیفا: طرح اشرف غنی برای انتخابات زودهنگام در افغانستان ممکن نیست

به گزارش باتسک، درحالیکه اشرف غنی طرح برگزاری انتخابات زودهنگام را برای مقابله با طرح دولت انتقالی واشنگتن مطرح نموده، نهادهای انتخاباتی این طرح را عملی نمی دانند.

فیفا: طرح اشرف غنی برای انتخابات زودهنگام در افغانستان ممکن نیست

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، منابع ارشد دولتی به رسانه ها گفته اند که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای مقابله با طرح آمریکا جهت جایگزینی دولت وی با یک دولت انتقالی و مشارکتی، طرح خویش را برای انتخابات زودهنگام ایجاد نموده و قرار است آن را در نشست استانبول ارائه کند.

براساس این طرح، اشرف غنی درصورت پذیرش آتش بس توسط طالبان تا 6 ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری را برای مشخص دولت بعدی برگزار خواهد نمود.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به فیفا با غیرممکن دانستن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 6 ماه آینده می گوید که دولت کابل در حال حاضر نه تنها از نگاه فنی و زمان، بلکه حتی از نگاه اعتباری نیز توانایی برگزاری چنین انتخاباتی را ندارد.

این نهاد می افزاید که علاوه بر مرتب سازی فهرست رای دهندگان، اصلاح سیستم بایومتریک و اعمال اصلاحات فنی ـ قانونی، دولت باید زمینه ثبت نام شمار زیادی از شهروندان را نیز فراهم کند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از این ضمن ابراز مخالفت شدید خویش را با طرح آمریکا، برای برگزاری انتخابات زودهنگام نیز اعلام آمادگی نموده بود.

نعیم اصغری بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به هشت صبح گفت که براساس قانون، باید آمادگی ها و اصلاحات 180 روز پیش از انتخابات تکمیل شود.

وی اضافه نمود که برگزاری انتخابات به اصلاحات ساختاری و قانونی نیازمند است و علاوه بر ثبت نام دوباره، فهرست رأی دهندگان نیز باید ترتیب شده و فهرست بایومتریک نیز اصلاح شود.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز طالبان مخالفت خویش را با طرح اشرف غنی اعلام نموده بود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در این باره گفته بود: نتایج انتخابات که 20 سال گذشته راه اندازی شدند را دیده ایم؛ ما هیچگاه راه هایی را پیش نمی گیریم که به وسیله رشوه و تبلیغات بخاطر فریب مردم به پیش رفته و نتیجه آن نیز ناکام باشد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2140

به "فیفا: طرح اشرف غنی برای انتخابات زودهنگام در افغانستان ممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیفا: طرح اشرف غنی برای انتخابات زودهنگام در افغانستان ممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید