سفیر چین: هیات های نظامی دو کشور به زودی تبادل می شوند، پکن از حل سیاسی بحران سوریه حمایت می نماید

به گزارش باتسک، سفیر چین در ایران اخبار مربوط به سفر بشار اسد به پکن را رد کرد و گفت: در صورتی که چنین موضوعی مطرح باشد به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

سفیر چین: هیات های نظامی دو کشور به زودی تبادل می شوند، پکن از حل سیاسی بحران سوریه حمایت می نماید

با تور ارزان چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، پانگ سن سفیر چین در ایران در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با موضع دولت چین در قبال وضعیت سوریه گفت:ما همیشه از مذاکره دولت سوریه و مخالفان حمایت کردیم و چندی پیش فرستاده چین در مسائل سوریه از روسیه، آمریکا، ایران و چند کشور در خاورمیانه بازدید و ضمن در جریان قرار دادن آنها از مواضع چین در رابطه با سوریه، سیاست های آنها را جویا شد.

وی با اشاره به همکاری های نظامی تهران و پکن گفت: در آینده نزدیک شاهد تبادل هیات های نظامی دو کشور خواهیم بود.

سفیر چین در ایران در پاسخ به این پرسش که خبر سفر بشار اسد به پکن حقیقت دارد؟ گفت: من این خبر را نشنیده ام در صورتی که چنین موضوعی باشد به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

این دیپلمات چینی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران، در رابطه با قبول فاینانس باز طراحی راکتور اراک از سوی چین گفت: چین به عنوان یکی از دو رئیس کارگروه بازسازی راکتور اراک همیشه با طرف های مربوط در ایران در ارتباط بوده و همکاری داشته است.

پانگ سن در رابطه با پذیرش فایناس راکتور اراک توسط چین اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هر زمان که اطلاعی در این رابطه به دست می آوریم حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد ولی در حال حاضر خبری در این رابطه ندارم.

وی ادامه داد: ظرف دو هفته گذشته هیات کارشناسی از چین برای بازدید از سایت راکتور اراک و مذاکره با طرف های ایرانی به این کشور سفر کرد.

سفیر ایران در چین هم چنین در پاسخ به سوالی در رابطه با آتش بس در سوریه خاطر نشان کرد: روزهای اخیر آمریکا و روسیه در خصوص آتش بس در سوریه به توافق رسیدند و هفته آینده در ژنو دور جدید مذاکرات در رابطه با سوریه شروع خواهد شد.

او تاکید نمود که چین همیشه طرف دار راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر در رابطه با حکم اخیر دادگاه لاهه و نادیده دریافت شدن حق تاریخی چین در دریای چین جنوبی گفت: جزایر مورد مناقشه بین چین، فیلیپین و ویتنام به طور تاریخی مورد مدیریت و حاکمیت بوده اند. هر چند در زمان جنگ جهانی دوم دولت ژاپن بخشی از آن را مورد اشغال خود درآورد ولی پس از جنگ جهانی دوم طبق اسناد بین المللی حاکمیت آنها به چین بازگردانده شد.

پانگ سن تاکید نمود: به عقیده ما اختلاف بر سر این جزایر با مذاکره و توافق قابل حل است. از سوی دیگر ما بارها اعلام نموده ایم از آن جا که درخواست داوری به صورت یک جانبه از طرف فیلیپین اجرا شده است آن را قبول نخواهیم داشت و انتظار داریم از حقوق چین به عنوان کشور حاکم حمایت گردد و در رابطه با این مجمع الجزایر به اسناد تاریخی و قوانین بین المللی مراجعه کند.

سفیر چین در ایران هم چنین با اشاره به تعاملات تجاری و مالی دو کشور گفت: در هشت سال گذشته چین همیشه اولین شریک تجاری ایران بوده است. به طوری که در سال 2015 ،33 میلیارد و 850 میلیون دلار حجم روابط مالی دو کشور بوده است.

به گزارش خبرنگاران، از ژانویه تا ژوئن سال جاری 14 میلیارد و 100 میلیون دلار دو کشور با یکدیگر تعامل مالی داشتند. نکته قابل توجه این است که چین اوایل سال جاری 15 میلیون تن نفت از ایران وارد کرد. که نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد افزایش داشته است.

پانگ سن در خصوص همکاری های نظامی و امنیتی تهران و پکن گفت: هیاتی از ارتش چین و نظامیان ایران، هیات های وزارت کشور و امنیت عمومی چین و هیاتی از نیروی انتظامی ایران در آینده نزدیک سفرهایی را به دو کشور انجام می دهند.

وی با اشاره به شانزدهمین اجلاس همکاری های کمیسیون مالی و تجاری دو کشور که ماه گذشته در پکن برگزار گردید گفت: چین آماده است تا روابط و همکاری های دو کشور در حوزه های جدید ادامه یابد. شرکت های خصوصی چین هیات هایی را به ایران اعزام کردند تا فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی نمایند.هم چنین سازمان های مختلف دو کشور در ارتباط نزدیک هستند تا تصمیماتی در سفر رئیس جمهور چین اتخاذ شد را اجرایی نمایند.

سفیر چین در ایران درخصوص عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای اضافه نمود: ما همیشه از عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کردیم. در بیانیه پایانی سازمان هم به اهمیت عضویت ایران اشاره شد، البته بعضی رسانه های غربی خلاف این امر را منتشر کردند که حقیقت ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 848

به "سفیر چین: هیات های نظامی دو کشور به زودی تبادل می شوند، پکن از حل سیاسی بحران سوریه حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چین: هیات های نظامی دو کشور به زودی تبادل می شوند، پکن از حل سیاسی بحران سوریه حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید