سفر سامح شکری به خارطوم در پی شکست مذاکرات سد النهضه

به گزارش باتسک، وزیر خارجه مصر پس از شکست مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضة به خارطوم رفت.

سفر سامح شکری به خارطوم در پی شکست مذاکرات سد النهضه

به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، پس از شکست مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضة در پایتخت کنگو، به همراه هیأتی سودانی که از کنگو آمده بود، وارد خارطوم شد.

رسانه ها، گزارش های ضد و نقیضی را در خصوص اینکه آیا سامح شکری برای انجام هرگونه مذاکرات با طرف سودانی در خارطوم برنامه ریزی نموده یا خیر، منتشر کردند.

وزیر خارجه مصر پس از انتها مذاکرات سه جانبه در کینشاسا اعلام کرد، پیشنهادات مختلف در خصوص سد النهضة، دائما مورد مخالفت طرف اتیوپی نهاده شد.

وی در ادامه اضافه کرد، مصر برای حفاظت از امنیت ملی و ممانعت از آسیب رساندن به سهم آب این کشور هر اقدامی که در دوره آینده مناسب و لازم ببیند، اتخاذ خواهد نمود.

پیشنهاد سودان در خصوص سد النهضة شامل تشکیل فرمت چهارجانبه بین المللی به رهبری جمهوری کنگو بود که در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را به عنوان میانجی گر بین سه کشور برعهده دارد.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد نمود. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تأمین برق مورد احتیاج خود را ضروری می داند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2176

به "سفر سامح شکری به خارطوم در پی شکست مذاکرات سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر سامح شکری به خارطوم در پی شکست مذاکرات سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید