سایه سیاه ویروس کرونا بر صنعت سینمای دنیا

به گزارش باتسک، صنعت سینما با شدت یافتن همه گیری ویروس کرونا شرایط خوبی را سپری نمی کند. در حالی که سال 2019 برای صنعت سینما پربار بود اما این شادی برای اهالی سینما دیرپا نبود و با ورود به سال 2020 همه چیز در حال تغییر است.

سایه سیاه ویروس کرونا بر صنعت سینمای دنیا

ویروس کرونا در دنیا گسترش یافته و تقریبا در اغلب کشورها مسئولین بهداشتی مردم را از حضور در محیط های شلوغ و پررفت وآمد باز می دارند. سینماها محیط های سربسته و پرتراکمی هستند که به سرعت در ذهن عموم مردم به محل های خطرناک انتقال ویروس بدل شده اند و به همین خاطر گیشه ها در سراسر دنیا شرایط بحرانی را از سر می گذرانند.

در چین که مبدا بیماری بوده وعمده مبتلایان و تلفات (بیش از 80 هزار مبتلا و بیش از 2 هزار و 900 مورد مرگ) از اهالی این کشور بوده اند، هفته هاست که بسیاری از سالن های سینما بسته شده اند. اما گیشه های سینما در کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن که سومین بازار عظیم دنیای است آسیب جدی دیده اند. برخی از کارشناسان تخمین زده اند که ویروس کرونا می تواند در حدود 5 میلیارد دلار خسارت به صنعت سینما در دنیا وارد کند. برای درک بهتراین عدد بد نیست بدانید مجموع درآمد فروش فیلم در سینماهای سراسر دنیا در سال 2019 حدود 42.5 میلیارد دلار بوده است.

این میزان خسارت پیش بینی شده البته ممکن است از پیش بینی اولیه فراتر رود؛ از جمله عواملی که می تواند سطح خسارت را گسترش دهد همه گیری بیشتر ویروس در ایالات متحده آمریکا است که بخش مهمی از درآمد صنعت سینمای دنیا را یک تنه فراوری می نماید.

چین به عنوان دومین بازار عظیم سینمای دنیا پس از ایالات متحده 70 هزار سالن سینما را بسته و فعالیت پخش فیلم در آن ها متوقف شده است. اقدامی که هم درآمد استودیوهای داخلی چین را کاهش داده و هم به هالیوود ضربه اساسی زده است. برای مثال فروش بلیت سینما در بازه مربوط به تعطیلات سال نو چینی سال گذشته 1.76 میلیارد دلار بوده است. سال جاری این رقم با کاهشی عجیب روبرو بوده و در مجموع کل فروش بلیت به 4.2 میلیون دلار رسیده است. موضوعی که عمق ضربه واردشده به سینمای چین و سینمای دنیا را نشان می دهد.

به گفته تحلیل گران تا انتها ماه فوریه خسارت مربوط به سینمای چین از رقم 2 میلیارد دلار فراتر رفته است.

آمار و ارقام مربوط به کشور کره جنوبی هم شرایط وخیمی را از گیشه ها بازتاب می دهند. کره بیش از 5 هزار نفر مبتلا دارد و تا به امروز تلفات 28 نفری را گزارش نموده است.

نگاهی به گیشه های این کشور که پنجمین بازار عظیم سینمایی در دنیا است در آخر هفته گذشته نسبت به سال قبل کاهش درآمد 80 درصدی را نشان می دهد.

فیلم ترسناک مرد نامرئی که در ایالات متحده نیز صدرنشین جدول باکس آفیس است آخر هفته گذشته فیلم اول گیشه های کشور کره جنوبی هم بود. اما افتتاحیه این فیلم در کره تنها با فروش 1.1 میلیون دلاری رخ داد. در ماه فوریه نیز میزان کلی فروش بلیت تا 70 درصد کاهش یافته و از رقم 158 میلیون دلار به 52 میلیون دلار رسیده است.

یک مسئول در کمیسیون فیلم کره جنوبی به خبرگزاری هالیوود ریپورتر گفته است اوضاع فروش در این کشور نسبت به زمان همه گیری ویروس مرس در سال 2015 بسیار بدتر است. در آن دوره نیز کاهش 40 درصدی مخاطب به وجود آمد اما شرایط مثل امروز نبود که سینماها به این شکل و شمایل تعطیل شوند بلکه پس از حدود یک ماه دوباره شرایط به روال سابق بازگشت. این اتفاق با شرایط فعلی درباره همه گیری ویروس کرونا نخواهد افتاد و چشم انداز پیش رو نیز بسیار غیرقابل پیش بینی است.

در ایتالیا تخمین زده شده که تقریبا نیمی از کل سالن های سینما تعطیل شده اند. ایتالیا پس از ایران رتبه چهارم در میان تعداد مبتلا به ویروس کرونا را دارد. در این کشور بیش 2 هزار و 36 نفر تا امروز به بیماری مبتلا شده اند و تعطیلی سالن ها پس از شدت یافتن همه گیری در بسیاری از مناطق شمالی کشور اتفاق افتاده است. ساکنین مناطق شمالی ایتالیا شرایط مالی بهتری دارند و تعطیلی بیشتر سالن ها در این مناطق یعنی روزگار تیره تر برای صنعت سینمای ایتالیا.

درست یک هفته پس از آنکه بخشی از سالن های سینما تعطیل شدند درآمد سینمای ایتالیا حدود 44 درصد سقوط کرد. سینماداران و دولت معتقدند امنیت مردم و کارکنان سینما بیشترین اهمیت را دارد.

فرانچسکو روتلی رییس انجمن سینمای ایتالیا می گوید عواقب بستن اجباری سالن های سینما و ترسی که میان مردم رواج یافته واقعا قابل توجه و چشمگیر است. روتلی معتقد است شرایط صنعت سینمای ایتالیا پیش از همه گیری ویروس فوق العاده بود و براساس آمار و ارقام فروش ماه ژانویه سینماهای این کشور نسبت به سال گذشته با افزایش 22 درصدی روبرو شده بود.

در نظر بگیرید که شرایط کشور ایتالیا ممکن است در آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی هم پیش آید و در نتیجه بهم ریختگی فعلی می تواند بسیار گسترده تر از پیش بینی های اخیر باشد.

کرونا در ایران هم شرایط ویژه ای پدید آورده. 2 هزار و 336 مبتلا و 77 جان باخته فروش آثار جدید را تحت تاثیر قرار داده بویژه فروش فیلم کمدی خوب، بد، جلف 2: ارتش سری که از اول اسفندماه اکران خود را شروع نموده.

در شرایطی که این آثار شروع به اکران نموده بودند و بحث اکران نوروزی فیلم های جدید مطرح بود با اطلاعیه وزارت ارشاد از روز 4 اسفندماه تمام برنامه های هنری و سینمایی در سراسر کشور به مدت یک هفته لغو شدند و این تعطیلی از 11 اسفندماه دوباره به مدت یک هفته تمدید شده است.

در ایران 23 صنف خانه سینما خطاب به همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما خواهان تعطیلی تمام پروژه های تلویزیونی و سینمایی شدند. موضوعی که نشان می دهد کرونا نه تنها اکران های روز بلکه فراوری پروژه های آینده در سینمای ایران را هم با مسائل جدی روبرو نموده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1348

به "سایه سیاه ویروس کرونا بر صنعت سینمای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سیاه ویروس کرونا بر صنعت سینمای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید