خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا ، واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است

به گزارش باتسک، خبرنگاران/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: اندازه خسارت گردشگری همدان کرونا از تا خاتمه سال 99، حدود 300 تا 350 میلیارد تومان است.

خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا ، واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است

به گزارش خبرنگاران، علی مالمیر چهارشنبه 7 مهرماه در جمع خبرنگاران در روستای هدف جهانگردی ورکانه ادامه داد: در راستای بسته های حمایتی دولت از این صنعت 172 پرونده در استان تکمیل شد که بیش از 24 میلیارد تومان بود و در نهایت 16 میلیارد از این مبلغ پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا جهانگردی استان رشد خوبی نموده بود و اگر با کرونا درگیر نبودیم پیشرفت خیلی بهتری داشت، اضافه نمود: دو سال سخت را در حوزه جهانگردی پشت سرگذاشتیم و جهانگردی آسیب جدی و جبران ناپذیری از بیماری کرونا دید و این صدمه هم در از بین بردن فرصت های شغلی و هم در رشد اقتصادی صنابع وابسته به این صنعت بسیار مشهود است.

مالمیر با بیان اینکه یاری های دولت به لحاظ اقتصادی به حوزه جهانگردی مطلوب نبود، افزود: امیدواریم این صنعت به روزهای اوج خود برشود، به جهت خود ادامه دهد و بخشی از آسیب وارده به آن جبران شود.

وی توضیح داد: بیش از 16 میلیارد تومان وام به فعالان صنعت جهانگردی همدان اعطا کردیم و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد اما مسائل این حوزه بسیار بیشتر از آن است که با وام رفع شود و این تسهیلات و یاری ها فقط التیامی بر پیکره زخمی جهانگردی است.

این مقام مسئول بیان کرد: شاید اگر در روبرو جهانگردی با کرونا در سطح ملی کمتر محدودیت ها را قایل می شدیم شرایط بهتر بود و توقع داریم کسب و کارهای جهانگردی را مشابه دیگر کسب و کارها دیده شوند، از طرفی باید سفر و جهانگردی را مانند یک کالای لوکس نبینم و باور داشته باشیم امروز سفر هم در سبد خانوار یک کالای لازم است و باید دیده شود.

مالمیر عنوان کرد: در این مدت فعالان صنعت جهانگردی با وجود همه آسیب ها کوشش کردند سرپا بایستند و کمترین تعدیل نیرو و اخراج نیرو را داشته باشند تا آسیب خیلی زیادی به تأسیسات وارد نشود و در زمان فعالیت با تمام توان در خدمت این صنعت قرار بگیرند.

وی اضافه نمود: امیدواریم در نوروز پیش رو آغاز پر جنب و جوشی را در حوزه جهانگردی داشته باشیم چراکه سال گردشکری را پشت سر گذاشتیم و چشم امید استان بعد از سه نوروز تعطیل به نوروز پیش رو است و باید از این فرصت استفاده بهینه ای را ببریم .

مالمیر درباره ساخت و سازهای روستای ورکانه بیان کرد: ساخت و سازهای این روستای هدف جهانگردی در قالب طرحی که در گذشته در بنیاد مسکن شکل گرفت مطرح شد و مقرر شد ساخت و سازها در قالب آن طرح اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در این طرح بر ارزش های تاریخی و معماری و فرهنگی روستا تأکید شده بود و اگر طرح اجرا می شد این مقدار تخریب را در روستا نداشتیم و اگر در حال حاضر بافت روستا آسیب دیده به علت این است که طرح مورد بحث اجرا و نظارت نشده است که با شکل گیری پایگاه روستایی بافت تاریخی روستاهای همدان امیدواریم شاهد حفظ بافت و اصالت این روستا باشیم.

مالمیر با اشاره به اینکه در روستاهایی که ثبت ملی نشده میراث فرهنگی به لحاظ حقوقی نمی تواند ورود قانونی در زمینه ساخت و سازها و حفظ بافت تاریخی روستا داشته باشد، گفت: اما با تشخیص مسئولان و دهیار می توان در راستای حفظ ارزش ها کوشید چراکه خسران و ضرر از بین رفتن بافت روستایی به ساکنین آنها برمی شود.

وی افزود: برای حفظ بافت روستایی نیازمند همکاری ارگان ها و مردم و دهیاران روستاها هستیم چراکه مقدار اعتبارات میراث فرهنگی به میزان ای نیست که بافت همه روستاها را حفظ کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان درباره پرونده منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان اظهار کرد: این پرونده اولین پرونده ای است که در راستای استانداردهای یونسکو ساخته و پرداخته شده و چکیده پرونده هم تمام شده و منتظر هستیم ورزارتخانه میراث به قولی که داده است عمل کند.

مالمیر با بیان اینکه ارزیابان یونسکو برای ثبت زنجیره ای کارونسراها وارد کشور شده اند، بیان کرد: پیش بینی می کنیم ارزیابان 29 مهرماه به همدان بیایند و از دو کاروانسرای تاج آباد و فرسفج بازدید نمایند.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته مدرسه ظفر که یکی از بناهای واقع در محله ذوالریاستین است، تخریب شده است، گفت: تخریب اینگونه بناها که در بافت قرار دارند به پرونده ثبت جهانی آسیب می زند، علاوه بر این میراث فرهنگی این تخریب را پیگیری میکند و با وجود اینکه لکه های واجد ارزش بافت به شهرداری ابلاغ شده اما در خصوص این بنا از میراث استعلام ننموده است.

مالمیر درباره بازسازی اصطبل مری لیلی ورکانه گفت: این بنا با هزینه شخصی بازسازی شد و میراث فرهنگی نتوانست در خصوص مجوز و اعطای وام به آن یاری کند چراکه تکلیف مالکیت تعیین نبود و طبق قانون باید یا مالک تعیین بود یا وکالتنامه آن موجود بود.

این مقام مسئول در رابطه با تعطیلی غار علیصدر هم گفت: غار بر اساس قانون یکی از انواع غارهایی است که متولی آن سازمان میراث فرهنگی است و از آنجا که جزء نفایس است واگذاری آن در چارچوب قانون با قیمت گذاری کارشناسان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در بهره برداری از غار علیصدر باید حاکمیت دولت تداوم داشته باشد و بر اساس مصوبه ستاد کرونا با توجه به شیوع کرونا تصمیم به تعطیلی آن گرفته شد که این ستاد باید جوابگوی تصمیم خود باشد.

مالمیر افزود: علیصدر یک شرکت است و باید دخل و خرجش با هم بخواند و در شهریور که پیک جهانگردی در استان است روری 50 یا 60 نفر از غار بازدید می کردند که این تعداد بازدیدنماینده مسائلی برای شرکت به وجود آورد چراکه 80 درصد از مقدار عایدی شرکت صرف حقوق کارکنان می شود و اگر غار باز باشد ظرف 6 ماه بدهی و زیان انباشته ای خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان همه گیری کرونا در حوزه تکمیل زیرساخت ها فعالیت های خوبی انجام شد، اضافه نمود: آماده سازی دستکند سامن که در حال جلو بردن است یکی از این نمونه هاست و سعی می کنیم این جاذبه جهانگردی در نوروز پیش رو بتواند جهانگرد بپذیرد.

به گزارش خبرنگاران، امروز و در حاشیه نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان به مناسبت هفته جهانگردی، سفره خانه سنتی عمارت سنگی روستای ورکانه با مقدار 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری، 650 میلیون تومان تسهیلات و اشتغالزایی برای 7 نفر در مساحت 562 متر افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2417

به "خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا ، واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا ، واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید