خبرنگاران نشست پمپئو با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش باتسک، تهران- خبرنگاران- وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی آنلاین با همتایان خود در پنج کشور آسیای مرکزی بار دیگر بر حمایت واشنگتن از استقلال و حاکمیت ملی این کشورها تاکید کرد که مقدمه ای برای دخالت در امور آن ها است.

خبرنگاران نشست پمپئو با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی

تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای اضافه نمود:مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه (به وقت واشنگتن) در نشستی آنلاین در قالب گروه C5+1 با حضور وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان شرکت کرد.

براساس این اطلاعیه، پمپئو در این نشست بر تعهد ایالات متحده بر منافع امنیتی مشترک از جمله صلح در افغانستان و پیشبرد تجارت و پیوند منطقه ای در چارچوب C5+1 تاکید کرد.

پمپئو همچنین حمایت آمریکا را از استقلال، حاکمیت ملی و یکپارچگی پنج کشور آسیای مرکزی اعلام و بر تلاش واشنگتن برای ارتقای انعطاف پذیری و پیوند اقتصادی این کشورها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا بهمن ماه سال گذشته در سفری به آسیای مرکزی به ازبکستان و قزاقستان رفت و در آن سفر نیز یکی از ترجیع بندهای اصلی اظهارات او تاکید بر استقلال و حق حاکمیت این کشورها بود.

اما نگاهی دقیق تر نشان می دهد که این مساله تنها اسم رمزی برای تضعیف روابط کشورهای آسیای مرکزی با چین و روسیه و تشویق آنها به تقویت روابط با آمریکا است.

پمپئو در این سفر ضمن انتقاد از حقوق بشر در چین از جمله موضوع مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ، از رویه های تجاری پکن انتقاد کرد و از کشورهای منطقه خواست که مراقب سرمایه گذاری ها و نفوذ چین باشند.

وی همچنین در قزاقستان در جهت گسترش چین هراسی در اقدامی برنامه ریزی شده با گروهی از افراد دیدار کرد که مدعی بود خانواده های بخشی از یک میلیون افراد بازداشتی یا اعزامی به اردوگاه ها در سین کیانگ چین هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1681

به "خبرنگاران نشست پمپئو با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نشست پمپئو با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید