جنگ جهانی واکسن در پیش است؟ ، نفت، آب و حالا کرونا

به گزارش باتسک، آمدن ویروس کرونا به جنگ های پیشین برای تامین انرژی و منابع آب انتها داده و حالا دولت ها و ملت ها یک نبرد اصلی و عظیم با هدف تامین واکسن و داروی درمان کووید-19 در پیش دارند.

جنگ جهانی واکسن در پیش است؟ ، نفت، آب و حالا کرونا

به گزارش خبرنگاران، رئیس جمهوری آمریکا در حالی وعده کشف واکسن کرونا را تا سرانجام سال 2020 داده که کارشناسان و متخصصان معتقدند دست کم بین 12 تا 18 ماه برای پشت سر گذاشتن فرایند آزمایش های بالینی روی انسان و سپس فراوری انبوه وقت احتیاج است. اگر خوشبین نباشیم، جنگ اصلی تازه آن موقع شروع می گردد؛ وقتی که دانشمندان یک کشور واکسن کرونا را کشف نموده اند و طبعا می خواهند ابتدا آن را برای درمان هموطنان خود استفاده نمایند.

این نکته ای است که یکی از مقام های ارشد پیشین سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار می دهد. جین هالتن که زمانی وزیر بهداشت و وزیر اقتصاد استرالیا هم بوده، ریاست ائتلاف نوآوری ها برای مبارزه با بیماری های فراگیر را بر عهده دارد. او روز دوشنبه در سخنانی در باشگاه ملی مطبوعات به ماجرای بحران واکسن و پدیده ملی گرایی واکسنی پرداخت.

خانم هالتن به خبرنگاران گفت: هر چند 94 درصد آزمایش ها و کوشش ها به شکست انجامیده اما احتمال پیدا شدن واکسن کرونا بسیار زیاد است. همزمان 130 گروه در تمام جهان روی کشف و فراوری واکسن کار و ائتلاف نوآوری ها و سازمان بهداشت جهانی از بعضی از این گروه ها حمایت می نمایند. در استرالیا هم اولین نمونه واکسن تا یکی دو ماه دیگر به مرحله آزمایش انسانی می رسد.

نکته مهم در این میان، مرحله پس از کشف واکسن است. هالتن در این باره چنین اظهار نظر کرد: با نهایی شدن واکسن، طبیعی است کشور سازنده می خواهد آن را ابتدا به شهفرایندان خود بدهد. این نوعی ملی گرایی واکسنی است و وظیفه نهادهای بین المللی و جهانی است که با یاری به فراوری انبوه واکسن، آن را همزمان به دست همه مردم جهان برسانند.

برای بازگشت به کار، از سر گیری تجارت جهانی و البته رونق دوباره گردشگری استفاده از واکسن برای مهار کرونا امری حیاتی است. با این حال، باید دید چه کسانی باید ابتدا واکسن را دریافت نمایند. سازمان بهداشت جهانی در تدارک تدوین فهرست اولویت های گیرندگان واکسن است و مبارزان خط مقدم کرونا، سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی صدرنشینان آن هستند.

هر چند برای پیروز شدن در این پروژه، همکاری کردن مردم لازم است و بدون در نظر دریافت اولویت ها نمی توان به پیروزی در جبهه مبارزه با کرونا امیدوار بود. به عقیده هالتن، کشور سازنده واکسن کرونا پس از رساندن آن به شهفرایندان آسیب پذیر خود، باید تصمیم بگیرد چگونه واکسن را به افراد آسیب پذیر دیگر نقاط جهان برساند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1611

به "جنگ جهانی واکسن در پیش است؟ ، نفت، آب و حالا کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ جهانی واکسن در پیش است؟ ، نفت، آب و حالا کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید