استعفای نخست وزیر مولداوی

به گزارش باتسک، خبرگزاری خبرنگاران- نخست وزیر مولداوی چهارشنبه از استعفای خود اطلاع داد. این تصمیم راه را به سوی برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام باز می نماید.

استعفای نخست وزیر مولداوی

به گزارش خبرگزاری خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه از کیشینف، این خبر در آستانه برگزاری مراسم تحلیف مایا ساندو رئیس جمهور جدید حامی اروپا اعلام شد که به طور اتوماتیک موجب استعفای دولت ای کشور شرق اروپا شد.

خبر استعفا چند ساعت پیش از نشست مجلس اعلام شد که قرار بود رای عدم اعتماد به دولت که از سوی مخالفان دولت مطرح شده بود مورد رایزنی قرار گیرد.

ایون شیکو در یک جلسه توجیهی مشترک با ایگور دودون رئیس جمهور کنونی و زینایدا گرسیانی رئیس مجلس بیان کرد دولت استعفا می دهد. رئیس مجلس گفت این استعفا قرار است به اعلام برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام منجر گردد.

در مقابل دودون از این تصمیم استقبال کرد. وی گفت مسئولیت اوضاع کشور از این پس برعهده مایا ساندو است که می تواند نامزد خود را برای سمت نخست وزیری معرفی کند یا مصاحبه با احزاب را برای انحلال قانونی مجلس شروع کند.

مولداوی میان حامیان نزدیکی به مسکو و حامیان ادغام در اروپا به ویژه به وسیله ارتباطاتی که این کشور با رومانی دارد تقسیم شده است.

پیروزی مایا ساندو در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در این کشور کوچک شکستی برای روسیه بود. روسیه همچنان کوشش می نماید نفوذ خود را در مولداوی حفظ کند و از همین رو ارتش به ترانس نستریا منطقه جدایی طلب حامی روسیه اعزام شده است.

پس از این انتخابات مجلس مولداوی قانونی برای کاهش قدرت رئیس جمهور تصویب کرد. از دیدگاه مایا ساندو و حامیان وی این راهی برای محدود کردن نقش ریاست جمهوری به نفع مجلس است که توسط حامیان ایگور دودون اداره می گردد.

از آن موقع هزاران نفر در خیابان های پایتخت به خواست ساندو تظاهرات کردند و استعفای دولت و انحلال مجلس را خواهان شدند.

دادگاه قانون اساسی اوایل دسامبر این قانون را لغو کرد. مایا ساندو نخست وزیر سابق مولداوی، مبارزه با فساد در این کشور را که با 3.5 میلیون نفر جمعیت یکی از فقیرترین کشور های اروپایی است محور اصلی کارزار انتخاباتی خود قرار داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1998

به "استعفای نخست وزیر مولداوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعفای نخست وزیر مولداوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید