ارجاع پرونده ها به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد

به گزارش باتسک، نشست هم اندیشی کارگزاران گمرک با کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و علی ملایی، معاون امور کسب وکار اتاق ایران، برگزار گردید. در این نشست که علاوه بر نمایندگان اتاق ایران، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز حضور داشت، کارگزاران گمرک به بیان مهم ترین مسائل خود در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پرداختند و پیشنهادهایی نیز برای حل مسائل موجود ارائه دادند.

ارجاع پرونده ها به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در تأکید اهمیت برگزاری این نشست، اظهار کرد: علی رغم اینکه در سایر هیات هایی که اتاق ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی در آن ها مشارکت دارد، معمولاً اتاق های بازرگانی استانی حضور می یابند، اما کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی، تنها کمیسیونی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مستقیماً حضور دارد.

کاشفی همچنین به منظور کاهش خطا در فرایند رای های صادر شده در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پیشنهاد داد تا با اجرای سازوکارهایی تعداد پفراینده های ورودی به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد.

بعدازآن، حاضران در نشست به بیان مهم ترین دغدغه های خود درباره نحوه صدور رای در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی پرداختند و تأکید کردند: کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی یک نهاد شبه قضایی است که احکام آن قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند؛ بنابراین ایجاب می نماید تا فرایند دادرسی عادلانه در این کمیسیون رعایت گردد و پفراینده هایی که به لحاظ شکلی و ماهوی دچار مشکل هستند، برگشت داده شوند.

در همین زمینه، سختگیری در رای های صادرشده و عدم دقت رسیدگی، عدم دسترسی مراجعان (صاحبان کالا) به مستندات گمرکی، عدم توجه بعضی از اعضای کمیسیون به دفاع مراجعه کننده و ناآگاهی در مورد ماهیت حقوقی احکام صادرشده، عدم توجه رعایت حق تقدم توسط اعضای کمیسیون، ضرورت ارجاع رای های کارشناسی به نهادهای مستقل، توبیخ و تشویق کارشناسان کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و ضرورت راه اندازی سامانه شفافیت برای اطلاع صاحبان کالا از فرآیند فرایند صدور رای از مهم ترین موضوعاتی بودند که کارگزاران گمرکی حاضر در این نشست خواهان اجرایی شدن آن ها از سوی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران شدند. ضمن اینکه لازم است تا تحلیلی روی ترکیب اعضای کمیسیون و نحوه رای های صادرشده صورت گیرد.

پس از ارائه توضیحات، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: فرایند ترکیب اختلافات در کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی به شدت کاهش پیدا نموده است و تمام کوشش این است تا هر رایی که در این کمیسیون صادر می گردد، به دقت مطالعه گردد. حتی مقرر شده تا اگر قراری با حضور خود صاحبان کالا به نتیجه نرسید، با حضور خود من آنالیز و نهایی گردد.

جمال ارونقی همچنین بیان کرد: کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی، موظف به ارائه مستندات است. ضمن اینکه شخصاً در میز خدمت، 24 ساعته آماده پاسخگویی به مراجعان هستم.

او همچنین به ارایه توضیحاتی در مورد نحوه پیگیری کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی از قرارهای صادر شده پرداخت و تاکید نمود: نحوه انجام این امر به دلیل ضرورت انجام بعضی ارجاعات زمان بر است که البته کوشش شده تا این زمان به حداقل زمان ممکن برسد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2085

به "ارجاع پرونده ها به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارجاع پرونده ها به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید