احتمال اثر منفی یاری نظامی چین به افغانستان بر مذاکرات صلح با طالبان

به گزارش باتسک، روزنامه آمریکایی نوشت که پیشنهاد یاری نظامی مقامات ارشد چین به افغانستان ممکن است روابط پکن با طالبان را خراب کند و بر مذاکرات صلح این کشور نیز تاثیر گذارد.

احتمال اثر منفی یاری نظامی چین به افغانستان بر مذاکرات صلح با طالبان

با قیمت های تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از وال استریت ژورنال، مقامات چینی به دولت افغانستان پیشنهاد یاری نظامی به ارزش حدود 73 میلیون دلار نموده اند.

فانگ فونگ هوی رئیس ستاد مشترک چین در سفر هفته گذشته به کابل در ملاقات با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم تقویت گردد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان بدون اشاره به جزئیات یاریهای چین نیز گفته که فهرست خواسته های افغانستان ممکن است سلاح های سبک، قطعات هواپیما و یونیفورم باشند.

چین از لحاظ تاریخی یاری نظامی زیادی به افغانستان انجام نداده است و بیشتر یاری های خود را به مسائل بشردوستانه و مالی متوسط محدود نموده است بنابراین وقتی چین پیشنهاد یاری نظامی می نماید، پکن این گونه یاری ها را به آموزش و تدارکات محدود می نماید نه انتقال سلاح های تهاجمی.

اما انجام ندادن یاری نظامی قابل توجه، نشاندهنده عدم نگرانی چین در خصوص امنیت افغانستان نیست.

پکن نگران است که بی ثباتی در افغانستان پناهگاه امنی برای گروه اویغورها فراهم آورد حتی اگر خشونت در افغانستان به چین نیز سرایت نکند، می تواند چشم انداز کمربند مالی جاده ابریشم چین را به مخاطره اندازد.

لی کی جیانگ نخست وزیر چین در نشستی با حضور نمایندگی از منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور، در حاشیه اجلاس سالانه کنگره ملی خلق، اظهار داشت که سین کیانگ برای اوضاع کلی این کشور از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است.

نخست وزیر چین نمایندگان سین کیانگ را تشویق کرد که به منظور تحکیم پایه و اساس ثبات دوامدار، به این ایالت توسعه بیشتری بدهند.

با این حال، استراتژی چین برای حصول اطمینان از ثبات در افغانستان تا به امروز حمایت دیپلماتیکی این کشور از صلح میان حکومت کابل و طالبان بوده است.

پکن با اعمال فشار بر پاکستان برای تشویق طالبان به شرکت در گفت وگوهای صلح امیدوار است که انتها راه حلی به وسیله گفت وگوها حاصل گردد که براساس آن طالبان با ادغام در نظام سیاسی سلاح بر زمین گذارند.

اما مذاکرات صلحی که چین از آن حمایت می نماید، از کوشش های گذشته در خصوص برقراری صلح در افغانستان پیروز تر نبوده است. گفت وگوهای سال گذشته به طور ناگهانی به دلیل اعلام خبر مرگ ملاعمر به تعویق افتاد و طالبان اظهار داشت که برنامه ای برای شرکت در گفت وگوهای مجدد ندارند.

وعده یاریهای نظامی به افغانستان به احتمال بسیار، پاسخ چین به عدم پیروزیت مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان است که اکنون آن را ترجیح داده است. وقتی مسئله مبارزه با تروریسم در خارج از چین مطرح می گردد، استراتژی این کشور یاری به تقویت توانایی های دولتهای در معرض خطر است که پیشنهاد اخیر فانگ به افغانستان نیز به نظر می رسد بر اساس این طرح باشد.

اما وقتی پای افغانستان در میان است، چین باید توازن ظریفی را رعایت کند مبنی بر این که شاید یاری نظامی این کشور به دولت کابل بر روابط پکن با طالبان تاثیر منفی بگذارد و فرایند صلح افغانستان را به مخاطره اندازد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1130

به "احتمال اثر منفی یاری نظامی چین به افغانستان بر مذاکرات صلح با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال اثر منفی یاری نظامی چین به افغانستان بر مذاکرات صلح با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید