شروع ریل گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه آهن همدان-سنندج ، تکمیل پروژه در سال 1400

به گزارش باتسک، خیرالله خادمی گفت: ریل گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از خط آهن همدان-سنندج از سمت همدان، امروز دوشنبه 12 آبان شروع می گردد.

شروع ریل گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه آهن همدان-سنندج ، تکمیل پروژه در سال 1400

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و لزوم ایجاد و توسعه کریدور های بین المللی، برای بسط و گسترش روابط مالی، احداث راه آهن همدان - سنندج با هدف ایجاد کریدور ریلی غرب کشور در دستور کار نهاده شد.

وی با بیان اینکه راه آهن همدان - سنندج در قالب پروژه های جهش فراوری، پیش بینی شده است، ادامه داد: راستا راه آهن همدان - سنندج به طول 150 کیلومتر به عنوان بخشی از راه آهن تهران - همدان - سنندج است که مرکز استان های همدان و کردستان را به هم مرتبط می نماید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال ریلی استان کردستان به شبکه ریلی از اولویت های ما بود، گفت: پیش از این و در سال های قبل، بهره برداری از راستا ریلی تهران - همدان انجام و استان همدان به ریل متصل شد، اما برای اینکه ریل به استان کردستان و شهر سنندج برسد، حدود 150 کیلومتر خط ریلی از همدان تا سنندج باید ساخته می شد؛ 48 کیلومتر از این راستا ریلی در استان همدان و 102 کیلومتر آن در استان کردستان است.

* شروع ریل گذاری مکانیزه راه آهن همدان-سنندج در 65 کیلومتر راستا

خادمی اظهار کرد: راستا راه آهن همدان-سنندج از ایستگاه راه آهن همدان منشعب می گردد و ضمن عبور از حوالی شهر های بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می گردد.

وی اظهار کرد: ریل گذاری راستا راه آهن همدان - سنندج به عنوان یکی از حلقه های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی کشور امروز دوشنبه 12 آبان با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع می گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور گفت: عملیات ریل گذاری مکانیزه این خط ریلی که به وسیله جرثقیل مکانیکی انجام می گردد، از نزدیک ایستگاه همدان شروع می گردد.

خادمی اظهار امیدواری کرد: با تأمین مصالح روسازی داخلی کشور که همان ریل ملی است، ادامه ریل گذاری این راستا را به صورت مداوم و سریع انجام دهیم و بلافاصله پس از زیرسازی، روسازی هم انجام گردد.

وی با بیان اینکه در این پروژه از ریل ملی استفاده خواهیم کرد، گفت: در این خط ریلی 296 هزار قطعه تراورس مصرف شده است و پیش بینی می گردد، برای این خط ریلی 21 هزار تن ریل لازم داشته باشیم.

* پیشرفت 82 درصدی زیرسازی خط آهن همدان-سنندج

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این راستا ریلی در سه قطعه اجرا شده است که قطعه یک 64.50 کیلومتر طول دارد، قطعه دوم پروژه 56.32 کیلومتر و قطعه سوم این خط آهن 29.53 کیلومتر طول دارد.

خادمی اضافه نمود: در حال حاضر این پروژه ریلی حدود 82 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و 65 کیلومتر از این راستا ریلی در حال حاضر آماده ریل گذاری است.

* تکمیل خط آهن همدان-سنندج در سال 1400

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور با بیان اینکه ایستگاه های راستا شامل قروه و سنندج در حال انجام است، اضافه نمود: امیدوارم این پروژه بسیار عظیم را در سال 1400 به خاتمه برسانیم و بدین ترتیب یکی دیگر از مناطق استان ها به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب استان کردستان که از نظر توسعه زیرساخت ها ضرورت و اولویت دارد با احداث این خط آهن زمینه مناسبی برای توسعه و شکوفایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور اضافه نمود: اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری به وسیله همدان به تهران، امکان توسعه آینده پروژه و اتصال آن به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه، همچنین امکان جابه جایی محصولات کشاورزی استان های همدان و کردستان و فراوریات صنایع و کارخانجات موجود منطقه، از اهداف اجرای این خط ریلی است.

* طراحی راستا برای سرعت 160 کیلومتر در قطار های مسافری

وی گفت: برای این خط آهن ظرفیت جابه جایی 4.6 میلیون تن کالا از مرز باشماق کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه دارای حداکثر شیب و فراز راستا 15 در 1000 است، گفت: حداقل شعاع قوس در این خط ریلی 1250 متر است و 2524 متر طول پل های این راستا است.

خادمی اضافه نمود: این پروژه برای سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در قطار های مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت در قطار های باری طراحی شده است و یک خطه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال اول بهره برداری، ترافیک پیش بینی شده برای این خط آهن نیم میلیون تن در حمل بار و سه دهم میلیون نفر در حمل مسافر است و در سال بیستم بهره برداری، ترافیک پیش بینی شده بار برای این خط آهن یک میلیون تن و مسافر 600 هزار نفر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1883

به "شروع ریل گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه آهن همدان-سنندج ، تکمیل پروژه در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع ریل گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه آهن همدان-سنندج ، تکمیل پروژه در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید